Lehrstuhl für Didaktik der Physik
print

Sprachumschaltung

Navigationspfad


Inhaltsbereich

2015

Veröffentlichungen 2015

• Hirth, M., Kuhn, J. & Müller, A. (2015). Measurement of sound velocity made easy using harmonic resonant frequencies with everyday mobile technology. Phys. Teach. 53 (2015), 120-121.**
• Hirth, M., Gröber, S., Kuhn, J. & Müller, A. (2015). Untersuchung stehender akustischer Wellen mit Smartphone und Tablet-PC–Mobile Experimentiermittel inner-und außerhalb des Physikunterrichts. PhyDid A- Physik und Didaktik in Schule und Hochschule, 14 (1), 12-25.*
• Klein, P., Kuhn, J., Müller, A. & Gröber, S. (2015). Video analysis exercises in regular introductory echanics
• physics courses: Effects of conventional methods and possibilities of mobile devices. In W. Schnotz, A.Kauertz, H. Ludwig, A. Müller & J. Pretsch (Eds.), Multidisciplinary Research on Teaching and Learning (pp. 270-288). Basingstoke, UK: Palgrave Macmillan.**
• Klein, P., Gröber, S., Kuhn, J., Fleischhauer, A. & Müller, A. (2015). The Right Frame of Reference Makes It Simple: An Example of Introductory Mechanics Supported by Video Analysis of Motion. Eur. J. Phys. 36 (1), 015004.**
• Klein, P., Gröber, S., Kuhn, J., Fouckhardt, H., von Freymann, G., Oesterschulze, E., Widera, A., Fleischhauer, A. & Müller, A. (2015). physics.move: Teaching Experimental Physics by Using Mobile Technologies as Experimental Tools-Videoanalyse-Aufgaben in der Experimentalphysik 1. PhyDid A-Physik und Didaktik in Schule und Hochschule 14 (1), 1-11.*
• Klein, P., Kuhn, J. & Müller, A. (2015). iMobile Physics: a Research and Development Project for Teaching and Learning with Smartphones and Tablet PCs as Mobile Experimental Tools. In C. Fazio and R. M. Sperandeo Mineo (Eds.), Teaching/Learning Physics: Integrating Research into Practice (pp. 629-639). Palermo, IT: University Press.**
• Kuhn, J. & Vogt, P. (2015). Smartphone & Co. in Physics Education: Effects of Learning with New Media Experimental Tools in Acoustics. In W. Schnotz, A. Kauertz, H. Ludwig, A. Müller & J. Pretsch (Eds.), Multidisciplinary Research on Teaching and Learning (pp. 253-269). Basingstoke, UK: Palgrave Macmillan.**
• Kuhn, J., Lukowicz, P., Hirth, M. & Weppner, J. (2015). gPhysics – Using Google Glass as Experimental Tool for Wearable-Technology Enhanced Learning in Physics. In D. Preuveneers (Ed.), Workshop Proceedings of the 11th International Conference on Intelligent Environments (pp. 212-219). Amsterdam, Berlin, Tokyo, Washington (DC): IOS Press.**.
• Kuhn, J., Nussbaumer, A., Pirker, J., Karatzas, D., Pagani, A., Conlan, O., Memmel, M., Steiner, C. M., Gütl, C., Albert, D. & Dengel, A. (2015). Advancing Physics Learning Through Traversing a Multi-Modal Experimentation Space. In D. Preuveneers (Ed.), Workshop Proceedings of the 11th International Conference on Intelligent Environments (pp. 373-380). Amsterdam, Berlin, Tokyo, Washington (DC): IOS Press.**
• Lukowicz, P., Poxrucker, A., Weppner, J., Bischke, B., Kuhn, J. & Hirth, M. (2015). Glass-physics: using Google Glass to support high school physics experiments. ISWC '15 Proceedings of the 2015 ACM International Symposium on Wearable Computers (pp. 151-154). New York, NY: ACM.**
• Müller, A., Vogt, P., Kuhn, J. & Müller, M. (2015). Cracking knuckles – A smartphone inquiry on bioacoustics. Phys. Teach. 53 (2015), 307-308.**
• Watzka, B. & Girwidz, R. (2015). Einfluss der Kontextorientierung und des Präsentationsmodus von Aufgaben auf den Wissenserwerb und die Transferleistung physikalischer Inhalte. ZfDN 21(1), S. 187-206, DOI: 10.1007/s40573-015-0034-8. (http://link.springer.com/article/10.1007/s40573-015-0034-8)
• Watzka, B. & Girwidz, R. (2015). Diagnostizieren und Individualisieren durch Operatoren und Präsentationsformate von Aufgaben. In S. Bernholt (Hrsg.), Heterogenität und Diversität - Vielfalt der Voraussetzungen im naturwissenschaftlichen Unterricht. Gesellschaft für Didaktik der Chemie und Physik, Jahrestagung in Bremen 2014, Kiel: IPN, S. 594-596.
• Richtberg, S. & Girwidz, R. (2015). Differenzierte Lernwege im computergestützten Experiment. PhyDid B - Didaktik der Physik - Beiträge zur DPG-Frühjahrstagung, 2015.
• Richtberg, S. & Girwidz, R. (2015). Design, training exercises and feedback in an online learning environment about electrons in electric and magnetic fields. In: Fazio, C. & Mineo, R. M. S. (Hrsg.): Teaching/Learning Physics: Integrating Research into Practice: Proceedings of the GIREP-MPTL 2014 International Conference held in Palermo, Italy, July 7 - 12, 2014. Palermo: Università degli Studi di Palermo, p. 697-708
• Richtberg, S. & Girwidz, R. (2015). Digitale Lernumgebung zur Bewegung von Elektronen in E- und B-Feld. In: S. Bernholt (Hrsg.), Heterogenität und Diversität - Vielfalt der Voraussetzungen im naturwissenschaftlichen Unterricht. Gesellschaft für Didaktik der Chemie und Physik, Jahrestagung in Bremen 2014 (S. 699-701). Kiel: IPN.


Servicebereich